piątek, 4 maja 2012

"13 zaklęć" Michelle Harrison


Autor: Michelle Harrison
Tytuł: 13 zaklęć
Tytuł oryginału: The 13 Curses
Wydawnictwo: Świat Książki
Miejsce i rok wydania: Warszawa 2011
Liczba stron: 447
Cena: 29,90 zł
 
ŚWIAT MAGII I ZAKLĘĆ ZNÓW WCIĄGA W NIEBEZPIECZNĄ PODRÓŻ
Ped trafia do królestwa wróżek i zawiera z nimi umowę – wróżki uwolnią jej uprowadzonego brata, ale tylko wtedy, gdy odnajdzie porozrzucane w ludzkim świecie breloczki. Dziewczyna rozpoczyna poszukiwania z pomocą Tanji i Fabiana. Wkrótce odkrywają, że breloczki zostały zaklęte i mają teraz właściwości trzynastu skarbów, które symbolizują. Im dłużej trwają poszukiwania, tym groźniejsze są efekty działania zaklęć.
 
Fragment:
„Zbliżała się północ. Dwie dziewczyny biegły przez Las Wisielca, próbując wydostać się z gęstwiny. Każdy krok stawiany w ciemnościach przybliżał je do godziny duchów. Wraz z nią nadchodził moment, w którym świat ludzki i królestwo wróżek nieodwołalnie się spotkają. […]
Wybiła północ i rozpoczął się proces zamiany. Żadna z nich nie mogła go zatrzymać. Pnącza pełzły niczym węże w kierunku leżącej dziewczyny, osaczały ją, gotowe w każdej chwili wciągnąć nieszczęsną w otchłań królestwa wróżek. Druga dziewczyna błyskawicznie wyciągnęła nóż i zaczęła ciąć. Pnączy było jednak za dużo. Za kilka chwil Tanja zostanie uwięziona w królestwie wróżek. Chyba że… […]
Zakrwawione ręce trzęsły się, gdy wyjmowała z kieszeni małe srebrne nożyczki. Uklękła przy Tanji, przecięła ostrzem opuszek kciuka nieprzytomnej dziewczyny i poczekała, aż ukaże się ciemna kropla krwi. Przycisnęła do rany swój zakrwawiony kciuk i przytrzymała mocno, gdy Tanja próbowała się poruszyć. […]
- Weźcie mnie – wyszeptała dziewczyna, przycisnąwszy swoją dłoń jeszcze mocniej do ręki Tanji. Ich krew się wymieszała, a wraz z nią dziedzictwo Tanji.”
 
Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, czy wróżki istnieją? Czy mieszkają gdzieś w starym zegarze lub pod łóżkiem? Tego nie dowiesz się nigdy, chyba że masz dar widzenia, tak jak Tanja i jej babcia. Widziały, widzą i już zawsze będą widzieć wróżki. Jest to dla nich przekleństwem, gdyż są świadkami nieprzyjemnych sytuacji wywołanych właśnie przez te małe istoty. Nie są one zbyt pozytywnie nastawione do świata ludzi, wręcz nim gardzą. Chyba najgorszą rzeczą, jaką robią ludziom, to kradnięcie im dzieci i wymienianie ich na swoje, bardzo często chore. To się właśnie przytrafia Red, wróżki porywają jej brata z domu dziecka, do którego trafili po śmierci rodziców. Od tego czasu bohaterka szuka sposobu, aby wejść do królestwa tych potworów i odzyskać brata. W końcu jej się to udaje, jednak zanim dociera do dworu, w którym ma rozmawiać z władcą, spotyka ją mnóstwo niebezpiecznych przygód.
„13 zaklęć” to kontynuacja książki „13 skarbów”. W tamtym roku miałam przyjemność przeczytać pierwszą część, a niedawno znalazłam w bibliotece drugą część i nie mogłam jej nie wypożyczyć.
Pani Michelle Harrison miała świetny pomysł na powieść. Czy dobrze go wykorzystała? Zdecydowanie tak. Czytałam inną książkę opowiadającą o tej gorszej stronie wróżek, jednak tam autorka wprowadzała w magiczny świat nieumiejętnie. Tam się nudziłam, tu nieźle bawiłam. „13 zaklęć” spodobało mi się, mimo że czytanie ciągnęło się niemiłosiernie.
Bohaterowie nie byli idealnie wykreowani, nad tym można by było trochę więcej popracować, jednak nie przeszkadzało to aż tak bardzo w czytaniu, co się czasem zdarza. Muszę przyznać, że ta część była zdecydowanie lepsza pod względem bohaterów. W pierwszej prawie nie poznałam Tanji, a w tej mogłam się lepiej zapoznać z Red, co zawdzięczam głównie wspomnieniom, które były świetnym pomysłem.
Tak jak w prawie każdej książce, są i minusy. Niestety, opis z tyłu okładki zapowiada poszukiwanie breloczków, a w rzeczywistości wątek z breloczkami jest na ostatnich stu stronach. I bez żadnych trudności udaje im się wszystkie znaleźć. A można by było zrobić z tego ciekawy i tajemniczy wątek.
Koniec trochę mnie wzruszył. Red miała podjąć trudną decyzję i szczerze mówiąc nie miałam pojęcia co wybierze. Wcześniej była zdeterminowana, aby odnaleźć brata i myślałam, że jej decyzja będzie egoistyczna. Choć z drugiej strony chciała jego dobra.
Może wydawać się, że książka skierowana jest głównie do młodszych czytelników, lecz ja uważam, że może przeczytać ją każdy, bez względu na wiek. Było parę naprawdę zaskakujących momentów, wręcz przerażających, więc nie sądzę, żeby to była bajka na dobranoc dla dzieci. Polecam wszystkim, którzy mają ochotę na wejście do królestwa wróżek.
Moja ocena: 7/10
***
Przepraszam za jakość recenzji, nie wyszła zbyt dobrze. Mam nadzieję, że następna będzie lepsza. Nie wiedziałam co napisać, a bardzo chciałam w końcu ocenić tą książkę.

10 komentarzy:

  1. Książka mnie nie zainteresowała, więc raczej nie przeczytam. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy wróżki istnieją? Jasne;) Szczególnie lubię taką jedną, o której u nas czytałaś: LaFee (Fee - wróżka), haha.
    Dobra, to taki mało śmieszny żart -.-

    Hmm... zła strona wróżek? Interesujące. Jeśli trafię na "13 skarbów" to zastanowię się, czy to przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za pozwolenie na szablon :) Powodzenia i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. To druga część jakiejś serii, tak? Hmm. Z tego co tutaj napisałaś, tematyka powieści jest bardzo podobna do "Królowej Lata" autorstwa Melissy Marr. Przeczytałam tylko tą pierwszą, składającą się na pięciotomowy cykl. I tak, jak pierwsza mnie naprawdę urzekła, tak na drugiej się zawiodłam. Mam nadzieję, że jak dorwę pierwszą część, czyli "13 skarbów" to będę mile zaskoczona. Na pewno dodaję tą książkę do listy MUST READ :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie s ją dopadnę to pewnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  6. To za rozejrzę się najpierw za pierwszą częścią tej serii ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zostałaś nominowana do oTAGOWANYCH. Szczegóły zabawy u mnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi ciekawie, jednak zacznę od tomu pierwszego ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. To nie jest podobne do "Królowej Lata"! Czytałam obie książki i uważam, że ta jest lepsza. Tutaj jest taka leśna magia, którą kocham i aura tajemnic starych domów. W "Królowe ...." wróżki są inne niz tutaj. Poza tym nie ma wątku miłosnego.

    OdpowiedzUsuń
  10. Właśnie skończyłam czytać pierwszy tom . Bardzo mi się spodobał i zaczęłam szukać drugiego , jednak wszędzie jest niedostępny i nie mogę go kupić , a bardzo zależy mi na tej książce . Czy wie ktoś może gdzie mogłabym ją dostać?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za przeczytanie recenzji. Jeżeli zapoznałeś/aś się już z omawianą pozycją, podziel się ze mną swoim zdaniem, tylko proszę, nie spoileruj innym.